nieuws.

DE GESCHIEDENIS VAN CITROňN In 2009 was het precies 90 jaar geleden dat in de fabrieken op de Quai de Javel in Parijs het eerste CitroŽn-model geproduceerd werd. Het gaat om het Type A (zie foto) waarvan er in 1919 afgerond 2800 exemplaren van de band rolden. De eerste auto die in Europa in serie wordt geproduceerd en die bij het verlaten van de fabriek compleet is.

Het Franse automerk CitroŽn heeft zowaar Nederlandse roots. De oprichter van het merk, de ingenieur Andrť CitroŽn (1878-1935), stamt namelijk af van de Nederlandse familie Limoenman. Een naam die bij het huwelijk van zijn grootvader veranderd werd in Citroen en later in CitroŽn.

De manier waarop Andrť aan z'n familienaam kwam is op zich al een verhaal. Andrť's joodse overgrootvader Roelofs was een handelaar in groenten en fruit. Bij de invoering van de burgerlijke stand in 1811 moest hij naast z'n voornaam verplicht een familienaam kiezen. Het werd Limoenman. Toen de zoon van de Amsterdamse handelaar, Barend Limoenman (een juweliersknecht) ťn grootvader van Andrť, in 1831 met Netje Rooseboom wilde trouwen, mocht dat van zijn statusbewuste toekomstige schoonvader alleen als hij zijn eenvoudige achternaam veranderde in het chiquer klinkende "Citroen" (zonder trema).

Barends zoon, Levie Citroen (een diamanthandelaar), verhuisde met zijn joodse Poolse vrouw Masza Amelia Kleinman uit Warschau in 1873 naar Parijs. Daar werd Andrť op 5 februari 1878 geboren als vijfde en laatste kind. Toen Andrť naar school ging werd door een leraar de achternaam met een trema verfranst. Vanaf dan gaat hij als Andrť CitroŽn door het leven.

Hogere studies

Andrť was een niet onverdienstelijke leerling van de Ecole Polytechnique (hij studeerde af op 22-jarige leeftijd) en begon zijn loopbaan als constructeur met het maken van schuinvertande tandwielen, vandaar trouwens het CitroŽnteken, de "double Chevron".

Merkwaardig is dat de techniek van schuinvertande tandwielen al sedert tweehonderd jaar voor houten tandwielen werd toegepast, maar dat tot dan toe niemand erin geslaagd was om zulke schuine vertanding in metaal te gieten. Alleen een Russische fabriek bezat de know-how, en Andrť CitroŽn kocht de licentie (1900).

Autobouwer

De start van het merk CitroŽn

Tijdens de Eerste Wereldoorlog - waarin ook Andrť CitroŽn wordt gemobiliseerd, beseft hij dat het hier naast een slag van mensen, het ook een slag van materiaal zal worden. Hij had inmiddels op twee Amerikaanse reizen al kennis kunnen maken met de massaproduktie, en dat idee zal hem blijven fascineren. Hij krijgt van het Franse oorlogsministerie in de persoon van generaal Bacquet de toelating om machines in de States te gaan kopen en weldra worden er in de gloednieuwe fabrieken op de Quai de Javel 55.000 obussen per dag gemaakt.

Oorlogsjaren

Andrť CitroŽn kwam louter toevallig tot het bouwen van auto's. Men vraagt hem de leiding over te nemen van de autofabrieken Mors (1908), een merk dat toen duidelijk zijn gloriedagen achter de rug had, grotendeels te wijten aan een gebrekkige management van het bedrijf.

Andrť CitroŽn reorganiseert de oude fabriek en zorgt ervoor dat de produktie liefst vertienvoudigt: bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werden er niet minder dan 1200 wagens per jaar gemaakt.

Eťnmaal de oorlog achter de rug moeten die machines natuurlijk opbrengen en de gedachten gingen uit naar het bouwen van een auto. Hij bouwde de oorlogsfabriek om tot een moderne autofabriek en zo begon hij aan zijn meest ambitieuze project: een autofabriek onder de naam "Automobiles Andrť CitroŽn SA", kortweg CitroŽn.

Men moet zich wel de automarkt in die dagen voorstellen. Goed voor enkele tienduizenden automobielen, wat op zichzelf natuurlijk niet onaardig is, maar die markt werd bestreken door wel tientallen constructeurs.

Andrť Citroen trekt de constructeur Jules Salomon aan om de eerste lichte wagen te bouwen die het best zal beantwoorden aan de eisen van de Franse klant. De CitroŽn Type A is geboren. De eerste auto die in Europa in serie wordt geproduceerd en die bij het verlaten van de fabriek compleet is. In het eerste jaar, in 1919, liepen er 2810 auto's van de band.

Wat er ook van zij, welke wilde verhalen er ook verteld worden rond de persoon van Andrť CitroŽn, zijn Banco's in de casinos van Deauville, zijn avonden in Maxims en Pigalle, zijn avonturen met de bankiers, zijn financiele waaghalzerij, ťťn ding is zeker, hij was de eerste ťchte Europese constructeur die verder ging als de Amerikanen in die dagen vermochten.

Andrť was geen echte autotechnicus, en was merkwaardig genoeg niet onmiddellijk verantwoordelijk voor het ontwerp van zijn automobielen. Hij had een grotere belangstelling voor het fabricageproces dan het eigenlijke ontwerp zťlf, de Traction uitgezonderd. Zo is in normale gevallen voor een ontwerper het werk afgelopen als de wagen geconstrueerd is. Voor Andrť begon het dan nog maar pas. Het proces van de massafabricage moest op touw gezet worden. De klant moest worden aangesproken, de verkoopspolitiek en de marketing uitgebouwd, ook een naverkoopsservice werd door hem uitgebouwd, met zelfs een opgave van de kosten van de reparaties.

Publiciteit

Van publiciteitsstunts was Andrť ook niet vies. Zijn lichtreklame sierde de Eifeltoren (in 1925) en hij ontvoerde als het ware Charles Lindbergh van de Amerikaanse Ambassade om hem aan zijn arbeiders voor te stellen.

Door zijn bijzondere manier van reclame maken verwerft het merk grote faam. CitroŽn organiseert wereldreizen per auto zoals de "Croisiere Noir" door Afrika en de "Croisiere Jaune" door China. CitroŽn regelt de bewegwijzering in Frankrijk, stelt buslijnen in met CitroŽn bussen, verzorgt autoverzekeringen en zorgt voor een dicht distributie netwerk.

In 1934 kwam hij door de crisis en zijn flamboyante levensstijl in financiŽle moeilijkheden. De banken weigerden hem een extra krediet en kort daarop ging hij failliet. Zijn hele vermogen zat in de ontwikkeling van de revolutionaire Traction Avant. De grootste schuldeisers van het bedrijf, de gebroeders Michelin, namen op verzoek van de banken de leiding over.

Op 3 juli 1935, overlijdt de straatarme Andrť CitroŽn aan de gevolgen van maagkanker. Straatarm, maar wel voortlevend in de geschiedenis als de man die vele bekende zaken als eerste heeft ingesteld: autoverzekeringen, autodealers, onderdelendistributie, openbaar vervoer per bus, wegbewijzering, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsmedische dienst, de kindercreche op het werk en zwangerschapsverlof. Hij wordt naar zijn laatste rustplaats in Montparnasse gereden in een Renault.

De belangrijkste modellen

Na de introductie van de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa, de "Type A",

in 1919 heeft CitroŽn succes op succes met het bouwen van, toen nog, op de achterwielen aangedreven personenauto en bestelauto's.

Zijn laatste geniale daad waarmee hij in 1934 een ommekeer in de automobielindustrie teweeg weet te brengen is de introductie van de Traction Avant (zie foto bovenaan), de eerste in serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld. Deze auto had een aantal heel bijzondere aspecten voor die tijd:

voorwielaandrijving, waardoor er weinig passagiersruimte verloren gaat aan een middentunnel

een geheel zelfdragende carrosserie waar geen apart chassis onder gemonteerd is en is het een van de eerste in serie geproduceerde auto's met kopklepmotor.

Goklust en de ontwikkeling van deze Traction Avant kosten hem echter zoveel geld, dat CitroŽn op de rand van een faillissement komt. In 1934 wordt het merk CitroŽn overgenomen door Michelin. Via nuchtere calculaties wordt drastisch gesneden in de ontwikkeling van de Traction en zo sneuvelt de poging tot het ontwikkelen van een automatische transmissie voor die wagen.

Bij de lancering van de Traction Avant in 1934 was de wagen dť sensatie op de Salon de l'Auto in Parijs. Er worden er 300 per dag geproduceerd. 23 jaar lang zal dit model worden gemaakt.

In mei 1954 introduceert het merk op de Traction Avant 15H het beroemde hydropneumatische veersysteem. De in 1955 geÔntroduceerde DS (zie foto)

en ID worden hiermee wereldberoemd. Nog maar eens een ommezwaai zowel qua design als techniek.

Verder mogen we zeker de 2cv (1948), met alle afgeleiden (zoals de Dyane en Ami), en in 1970 een kleine middenklasser en een sportwagen, beide met hydropneumatisch veersysteem (de GS en de SM) niet vergeten. Later volgen nog ondermeer de CX, BX, XM, Xantia enz ... De rest is geschiedenis.

Bron: fragmenten uit het boek "Merkant, een overzicht van de markante feiten uit de automobielgeschiedenis" gebaseerd op een radioreeks op Radio 1 van Paul Verdickt en Hans Knol

 

18 juli 2012
DE GESCHIEDENIS VAN CITROňN In 2009 was het precies 90 jaar geleden dat in de fabrieken op de Quai de Javel in Parijs het eerste CitroŽn-model geproduceerd werd. Het gaat om het Type A (zie foto) waarvan er in 1919 afgerond 2800 exemplaren van de band rolden. De eerste auto die in Europa in serie wordt geproduceerd en die bij het verlaten van de fabriek compleet is. meer...

recenter nieuws

adres.

Garage - Carrosserie Deprez-Claus BVBA
Gistelsteenweg 90
8490 Varsenare (Brugge)
Tel.: +32(0)50/38.84.88
Fax.: +32(0)50/38.82.57

openingstijden.

Showroom    
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
09:00-12:00  en 13:00-18:30
09:00-12:00  en 13:00-18:30
09:00-12:00  en 13:00-18:30
09:00-12:00  en 13:00-18:30
09:00-12:00  en 13:00-18:00
09:00-12:00
   
Atelier    
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
08:00-12:00 en 13:00-18:00
08:00-12:00 en 13:00-18:00
08:00-12:00 en 13:00-18:00
08:00-12:00 en 13:00-18:00
08:00-12:00 en 13:00-17:00
08:30-12:00